11. Hvordan sortere data


 

sortere-data-webDu trenger ikke være OCD (obsessiv-kompulsiv lidelse) for å organisere og rydde i dataene dine. Det er faktisk en veldig god praksis å sortere tabeller ved hjelp av parametre og variabler. Excel har et nyttig verktøy som kan rydde i henhold til en eller flere variabler av ditt valg. I Hjem-fanen finner du en seksjon som heter Redigering, og her har du verktøyet Sorter og filtrer. Først må du markere tabellen du skal sortere (inkludert overskrifter), så klikker du Sorter og filtrer, og velger Egendefinert sortering. Nå kommer det opp en dialogboks som ber deg bestemme hvilke variabler som skal brukes til å sortere dataene. Gitt at dataene dine har titler og at Mine data har overskrifter er haket av, vil navnet på variablene komme opp i Sorter etter-feltet. Velg en variabel og velg så om cellens verdi eller format skal brukes som kriterie. Til slutt må du velge rekkefølgen (minst til størst, egendefinert) og så klikke OK. Tabellen din har nå blitt omorganisert etter deretter.

 

sortere-data-flere-nivå2-webHvis du vil sortere data etter mer enn en variabel kan du igjen klikke på Sorter og filtrer og så Egendefinert sortering. Klikk på knappen Legg til nivå for å legge til ny linjer i kommandoen. Velg variabelen og kriteriet, og klikk på OK. Ecxel vil sortere tabellen etter kriteriene definert i den øverste linjen først, og deretter de påfølgende linjene. Merk at du kan endre rekkefølgen på disse operasjonene når som helst ved å bruke pilene øverst i dialogboksen mellom Kopier nivå og Alternativer....

 

filtrer-webHvis du vil vise eller gjemme data basert på kriterier funnet i en eller flere kolonner (med andre ord du vil filtrere tabellen din), gå til Sorter og filtrer og klikk på Filtrer. Nå vil en liten pil vises i toppen av hver kolonne hvor du kan velge/velge vekk kategorier med data, og dermed filtrere hele tabellen basert på valget/valgene dine.

 

  Fant du det du lette etter? Did you find this helpful?
[Average: 0]