Innføring i MS Excel 2016

excel_icon_thumb800Microsoft Excel (MS Excel) er et av de mest populære regnearkprogrammene og er for mange “standard” programvare for å bearbeide data, tall og grafer. Det finnes andre regnearkprogrammer som for eksempel Calc (Open Office/Libre Office) som er vel så gode som MS Excel. Men ettersom MS Excel 2016 er gratis for studenter og ansatte (via Office365) ved Universitetet i Bergen får du her en serie tutorials av bioSt@ts.

excel16-1

Aldri brukt MS Excel før? Eller en gang, og mest sannsynlig ved en feiltakelse…?

Slapp helt av og start med disse enkle stegene. Her lærer du å åpne et regneark, skrive inn data, sortere data, gjennomføre enkle beregninger, osv.

excel16-2

I dette kapittelet viser vi deg hvordan du kan raskt analysere et enkelt datasett og definere verdier som gjennomsnitt, varians, standardavvik, standardfeil til gjennomsnitt, og så videre. Vi vil også se på hvordan vi kan lage et histogram og et boksplott for å representere datasettene.

excel16-3

Å lage en graf eller figur i MS Excel er ikke veldig komplisert… så lenge du har en ide om hvordan resultatet skal se ut. Vil du lage et histogram? Et stolpediagram? Et sektordiagram? Eller et punktdiagram? Kommer du til å ha ett eller flere datasett i grafen? Trenger du en sekundærakse? Feilfelt? Dataetiketter? La oss tatt en kikk, steg for steg.

excel16-4

Før eller siden kommer du til å måtte skrive en rapport, eksamen, bachelor- eller masteroppgave, artikkel, eller oppsummering, og de inneholder gjerne tabeller, grafer og/eller diagrammer. Å eksportere slike objekter fra MS Excel to MS Word (eller MS Powerpoint) kan gjennomføres på noen klikk, men detter kan være litt risky hvis du ikke forstår hva som blir importert.

Her får du noen oppskrifter på hvordan du kan eksportere/importere data, og en forklaring på hva kopier/lim-inn teknisk sett betyr.

Fant du det du lette etter? Did you find this helpful?
[Average: 0]