2. Organiser data i rader, kolonner eller tabeller


Som du sikkert snart har oppdaget virker MS Excel aller best når dataene du jobber med er organisert inn i rader, kolonner eller tabeller. Det kan derfor være lurt å få litt trening i hvordan man kan organisere et datasett, spesielt hvis dataene du skal jobbe med inneholder like variabler (slik som dato, etiketter, navn, prøvenummer eller ID).

Se på bildet nedenfor. Tabellen til venstre inneholder data på temperatur, regn og vind i Bergen på syv dager.

Alle disse dataene har da en felles dato de ble samlet inn, og vi kan derfor bruke  dato som fellesnevner. Det betyr at vi kan lage en enkelt graf som representerer alle tre parametre: temperatur, regn og vind, slik grafen til høyre viser. Her er tre forskjellige dataserier vist i en felles graf, og vi har valgt forskjellig graftype til de forskjellige dataene (temperatur or vind som linjediagram og nedbør som stolpediagram).

Usikker på hvilken type diagram som passer til datasettet ditt? Sjekk oversikten her.

  Fant du det du lette etter? Did you find this helpful?
[Average: 0]